2 Ekim 2008 Perşembe

DİKKATİ YOĞUNLAŞTIRMA YÖNTEMİ


Etkili bir öğrenme, dikkatin çalışılan konuya çekilmiş olmasını gerektirdiği için, bireyin öğrenme yeterliliği üzerinde doğrudan etkili olan değişkenlerden biri “dikkat”tir.

Dikkat zihnin belli bir konu üzerinde yoğunlaştırılmasıdır. Dikkati toplama ve konuya yönlendirme alışkanlığı bu konuda yapılacak düzenli bir eğitimle kazanılır.

Dikkati toplayamamanın başlıca iki nedeni olduğu belirtilmektedir:

· öğrencinin bu alışkanlığa sahip olmaması,

· konu dışında bir konunun öğrencinin zihnini rahatsız etmesi.

Dikkati toplama yollarını şu ifadelerle maddeler halinde sıralayabiliriz :

· çalışma amacının saptanması

· çalışma için karar verme

· Konuya merak duyma (öğrencinin konuya ilişkin kendisine sorular sorması ve bu soruların yanıtlarının aranması)

· fiziksel çevrenin düzenlenmesi (sessiz, bir ortam, çalışma masası üzerinde dikkati dağıtan, çalışılan konu ile ilgisi olmayan materyallerin kaldırılması vb., havalandırılmış, normal oda sıcaklığında (18 derece) bir çalışma odası).

· çalışma planının varlığı

· çalışmada çeşitlilik sağlama ( uzun süreli olarak tekdüze çalışma isteksizlik yaratacağı için dersin değişik yöntemler kullanılarak çalışılması örneğin okuma, yazma, anlatma vb tekniklerin kullanılması)

· çalışmada hedef saptama (öğrencinin çalışma öncesinde kendisine hedefler saptayarak çalışma sırasında bunlara ulaşmaya çalışması)

· kendine güvenme (aynı alanda daha önce elde edilmiş başarıların düşünülmesi, ya da çalışmayla elde edilecek sonucu bir an için düşleme gibi. Kendine güven duygusu aynı zamanda güçlü bir irade ve kararlılığı gerekli kılar.

· kolaydan zora doğru bir çalışma sırası izlemek

· çalışma öncesi yeterince dinlenmiş olmak

· çalışılacak konuyu küçük anlamlı parçalara bölmek

Hiç yorum yok: